Enten har du fundet en fancy een af slagsen.. eller også har du været hos en Bikefitter… de kan godt være lidt irriterende sådan nogen og siger tit skift dit og skift dat. Der er aldrig et ‘eller’ …. (men fair enough skal det siges at de formodentligt ALTID har ret 🙂 )
Du skal løsne forgaflen, – top bolten tages helt ud og de 2 der holder frempinden på forgaflen løsnes (fjernes ikke) og du skal fjerne de typisk 4 skruer der sidder foran på frempinden og holder styret. Så kan du fjerne halvdelen af beslaget der holder styret og bare læg styret ned på hjulet uden at vikle kablerne ind i hinanden eller slå knude på noget.
Den nye frempind skal du lige fedte ind hvor den ‘sidder’ mod noget andet og du skal lige bemærke hvordan den skal sidde. Hvis din frempind f.e.x hedder 90 mm / 7, – så betyder det at den er 9 cm. lang, og vinklen, i forhold til forgaflen, er 7 grader. Hvis du vender den om, – så er den minus 7 ! så med mindre det er det du vil, – så check lige og vend den rigtigt. (typisk skal den ‘op’ altså + grader)
Sæt topbolten i og stram den med fingrene så den er ’til’ men ikke spændt.
Frempinden bør også lige have noget fedt hvor den sidder mod styret og derefter lægger du styret ‘mod’ frempinden, – sætter beslaget på og strammer de 4 skruer løst.
Du kan vinkle styret på ‘øjemål’ (hvor ‘højt dine greb sidder) og ellers må du finjustere hen ad vejen. Din Bikefitter bliver ikke sur hvis du vipper grebene lidt op eller lidt ned, – så længe du holder dem i et ‘god-dag’ håndtryk’s vinkel.
de 4 bolte foran på styret, – skal spændes på kryds, – så lidt ad gangen øverst til venstre, nederst til højre, øverst til højre og nederst til venstre, – indtil din momentnøgle klikker på 5-6 Nm.
Derefter spænder du forgaflen på plads, – se artiklen om dette her. (scroll ned til ‘justering af forgaffel’)