Justering af gearskifter

Hvis du har skiftet din bagskifter, – skal vi lige sætte ‘stop-skruerne’ korrekt, – og det gøres nemmest uden kabel.

Der er en High og Low skrue der styrer inder/yderpositioner i forhold til største og mindste tandhjul, – High styrer afstanden til det lille tandhjul, og Low det store, – og de styrer ikke gearvælgeren altså, – men skal bare sættes så kæden ikke kan ‘falde’ ud over een af enderne hvis noget andet står justeret forkert. Det er kablet alene der flytter gearvælgeren imellem gearene.

Start med at finde High skruen og se om den kan flytte gearvælgeren i den ende ved det lille tandhjul (og fjederbelastningen gør at den hviler her uden kabel). Du vil have at den er nøjagtigt under det mindste tandhjul, og imens du drejer pedalarmene skruer du High skruen ‘ind’ lidt ad gangen indtil den siger ‘lyde’ fordi kæden går på det næste tandhjul. Derefter løsner du langsomt indtil den holder op med at sige lyde.

Low skruen sætter du simplest ved at trykke gearvælgeren helt ‘ind’ med fingrene, – den skal lande lige under det største tandhjul, og derefter løsner du en halv omgang så den sniger sig uden for center af tandhjulet (til venstre for det største tandhjul – mod navet), – men så kæden ihvertfald ikke kan falde af.

Hvis du ikke har kablet sat på endnu, – så følg lige sidste del af artiklen : Bremse/Gear kabel skift så du er i ‘nærheden’, for nu gælder det finjusteringen.

Sæt kæden på det mindste tandhjul foran inden du starter, det er lidt vigtigt (hvis du har 3 klinger foran, så sæt den i midten). Hvis du har den på det store tandhjul, – vil ‘vridet’ i kæden gøre det svært at skifte til det store tandhjul bagpå, så for at gøre det så nemt for os, – så sæt den på den lille klinge foran.

Fra nu af er det kabeljusterings-skruen der gør forskellen. Kig på ovenstående billede… kæden er for langt til højre, – for vi vil gerne have den ‘midt’ i hullet imellem klingerne på kassetten, ok ?

Justerings-skruen strammer kablet når du skruer den UD, – og det vil ØGE afstanden fra det lille tandhjul. Bare rolig, – man får altid skruet den forkerte vej på et tidspunkt og det kan bare ændres, – men det du skal huske er : (set bagfra som ovenstående billede)

Justerings-skrue UD, – gearvælger flytter sig til venstre.

Justeringsskrue IND, – gearvælger flytter sig til højre.

Drej justerings-skruen til den lander i ‘midten’ af mellemrummet, og prøv så at skifte gear.

Det kan godt være man skal lidt frem og tilbage her ,- ligesom man helt sikkert pludseligt ikke kan få den på det store tandhjul, eller få den til at skifte ned på det mindste tandhjul, – men tag det stille og roligt og start forfra, – så rammer du rigtigt på et tidspunkt.

At starte forfra betyder : skru justerings-skruen i bund igen, for vi tror på at du ca. er der, – og stilleskruer og kabel sidder nogenlunde rigtigt. Sørg for at den er skiftet til største tandhjul bagpå på grebet, og prøv at se hvor du er. Du er formodentligt IKKE på det store tandhjul bagpå, – så derfor skal skruen justeres ud indtil den skifter, og derfra finjusterer du videre.

Fra det ‘perfekte’ punkt, – til den begynder at gå dårligt, er der ikke langt, – jeg vil tro 2-3 små klik’s på justerings-skruen max imellem perfekt og semi-skod, – så med andre ord : små skridt, og nogen gange tager det bare nogle gange indtil man begynder at gøre det mere forsigtigt. 1 lille klik ad gangen (og det er vel 1/8 omgang på justerings-skruen.)

Når du tror den er der… så prøv følgende :

skift til mindste tandhjul, og skift op igennem gearene lidt hurtigt, og læg mærke til hvor ‘villig’ den er til at skifte, og skift ned igen.

Hvis den er træg til at skifte op i gearene (mod det store tandhjul) skal den rykkes 1 klik til ‘venstre’ – dvs. justerings-skruen skal 1 klik ‘ud‘.

Hvis den er træg til at skifte ned i gearene, fra stort tandhjul mod mindste, så skal du flytte den 1 klik ’til højre’, og det er 1 klik ‘ind‘ på justerings-skruen.

og her skal du kun dreje 1 klik ad gangen for nu er du virkelig virkelig tæt på.

test and repeat, og pludseligt har du det fedeste gearskifte i verden.

Problemer ?

Asumption is the mother of all f*ckups

Der er milliarder af ting der kan påvirke gearskiftet… en lidt træt bagskifter, en anelse skævt gear-drop, trætte kabler, knæk i førings-rørene inde i rammen, – manglende smøring i grebet… masser !

Min cykelhandler siger “Ok ,- hvis du har en virkelig irriterende skifter, – så bruger du et lidt tyndere, olie-‘infused’ kabel i istedet for Shimano’s standard 1.2 mm – det virker altid” (1.1 mm – 49,-.)

Jeg tror han har ret… det virkede ikke sidst jeg prøvede fordi der var andre ting der drillede.. men kablet var virkeligt lækkert ! .-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait