Lidt slør i forgaffel ?

#påtur, #harikketidtilpjat

Hvis din forgaffel får lidt slør, – så mærker du det først ved at den kan ‘rokke’ lidt frem og tilbage når du holder forbremsen inde, – står over cyklen og ‘rokker’ den frem og tilbage imens bremsen er trukket.

Det er ikke sikkert du har lagt mærke til det når du kører, – men så var det godt du opdagede det nu, ikke ? for ellers kan der ske dette

For hvis der er lidt slør, – så er der ‘hul’ hvor vand og sand og skidt kan komme ind.

Quickfix :

stil dig over cyklen, – og sørg for at have det værktøj du skal bruge i nærheden, det er 4 mm. unbraco til frempinden (blå circler herunder) og 4, 5 eller 6 mm unbraco til top-bolten (rød cirkel herunder)

Du skal løsne alle 3, – bare så de lige er løse. de blå holder frempinden fast på forgaflen og styret skal lige kune dreje fra side til side uden af hjulet drejer.
Planen er at topbolten bruges til at ‘spænde’ sammen, korrekt, og når den har gjort det, – så spænder man frempinden fast på forgaflen og det er de 2 blå bolte der holder det fast når du kører. Topbolten kan faktisk tages af bagefter, – den bruges KUN til at spænde til (men lad den bare sidde og spænd den lige til sidst så den ikke rasler af undervejs)

Træk forbremsen 🙂 og rok cyklen lidt frem og tilbage og mærk efter om du kan mærke at den ‘rokker’ i forgaflen, løsn evt. lige topbolten lidt mere hvis du er usikker, – vi skal lige være sikre på du kan mærke når den rokker. Derefter spænder du topbolten lidt ad gangen, lige indtil den holder op med at rokke. Løft lige cyklen og dreje styret fra side til side og mærk om den føles smooth (du kan spænde for meget her og så bliver den ‘stram’), – når det føles ok, – så rører du ikke topbolten mere – den har du brugt til at spænde det ‘korrekt’ sammen, – så ret styret så det peger korrekt i forhold til hjul og spænd de 2 bolte på frempinden, – de blå. (de skal teknisk spændes til 5-6 Nm og er virkeligt nemme at smadre, -men hvis du står på en rasteplads er det lidt svært – 5-6 Nm er ikke meget men du gider heller ikke at styret kan dreje imens du kører…. så husk hvor svære de var at løsne da du startede – det er det vi vil ramme.)

Sådan ser det ud når man gør det på cyklen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait