Spa ophold for cykler ??

Et spa ophold, – som vi kalder det, er nu bare en grundigere rengøring og vask, og et gennemgående checke af lejer og mis-lyde, og selv om jeg gør det en gang imellem for kunder, – så er der ikke noget i vejen for at I kan blive inspireret.

Vask cyklen grundigt…. og een gang til (du har alle vaske remedierne fremme alligevel og vandet er stadig varmt, så hvorfor ikke?!), sørg for at checke ‘under’ den hvor man aldrig kigger og ved baggaflen endestykkerne hvor den møder hjulet, der sidder altid noget. Vatpinde og all-purpose-cleaner er godt. Husk også under bremserne – oppe ‘under’ der hvor bremsen sidder på og selve bremsegummiet og klør. Kalibre tørres også med all-purpose-cleaner, evt. med vatpinde. Vask fælgende og tør egerne over med en klud (igen med lidt app-purpose-cleaner på). Klingerne foran pensles med kæderens og derefter finder du en neglebørste og tager tænderne på begge sider med vand og sæbe.

Hvis man kører med voks, vil der samle sig voks-klumper og andre nullermænd helt inde imellem tandhjul på kassetten, få dem ud. Tag kassetten af hvis det er helt umuligt at få dem rene – jeg smider dem i et varmt ultralydsbad. Hvis man tager kassetten af, – så rens bag kassetten, tør kassette hylsteret af og giv det frisk fedt (bare til overfladen på kassettehjulet – det skal ikke smørre noget men bare gøre det nemmere at sætte kassetten på og minimere klanglyde.. idk.. det er lidt religiøst – jeg gør det.

tag kæden af klingerne foran og læg den ‘ned’ på krankboksen så du kan dreje kranken nogenlunde frit og mærk om den føles rigtig. Hvis den er træg, eller ligefrem knaser, så koster en ny 200 kroner altså og en dårlig krankbox æder energi.

Pulleyhjul… enten tager man kæden helt af, eller så hiver man bare et pulleyhjul af een ad gangen. Lidt afhængigt at typen kan de åbnes, renses og smøres. Hvis det er med lukkede lejer skal du nu bare tørre med en klud, evt. med lidt rense noget på, – du skal ikke gøre noget ved lejerne. Hvis de har ‘kapsler’ på (og ikke lukkede lejer) så har de typisk en plast bøsning eller metalbøsning istedet for et leje. Det kan enkelt prikkes ud så du kan rense, give dem noget Brunox Turbospray f.ex. (smøremiddel – men meget tyndt) og så inden du lægger kapslerne på igen så giv dem lige lidt fedt for at holde vejret ude.

Bemærk at nogen af dem her har en rotations-retning og det er ikke lige meget hvilken der sidder hvor. Hvis den har en rotationsretning er der en pil på, men tag 1 ad gangen. Mærk om de spinner nogenlunde lækkert, – og når du sætter dem i igen så vrik dem lige fra side til side og check hvor meget slør der er i dem. Der skal være lidt, – men kun lidt. Mere end 3 mm.. så køb et nyt sæt. (lidt afhængigt af model), for det vil påvirke dit gearskifte… det kan skifte ringe, – bare fordi et pulleyhjul er slidt.

Forgaffel, bare drej forgaflen fra side til side, – den kan være lækker.. eller køre i ‘hak’ og rumle og alt ind imellem. Hvis ikke den føles rar så man kan enten åbne lejerne og give frem frisk fedt, men igen.. kan det betale sig ?.. for 2 lejer koster 300 kroner. Jeg gjorde det i gamle dage.. men har lært af erfaring at det gør man kun hvis alle butikkerne har lukket og cyklen skal bruges imorgen, for det bliver ikke rigtigt godt når først lejerne er .. for brugt.

Så er der snart ikke mere tilbage.. check bremse greb, – føles de ok eller skal man overveje at skifte kabler ? måske skal man sprøjte lidt Brunox ind i bremsegrebet (man åbner det lidt og sprøjter bare lidt ind og bevæger grebet nogle gange). Gear skiftere ? føles de ok ? igen, – man kan overveje om de skal have nye kabler, eller.. Brunox… sprøjt lidt på de bevægelige dele på skifteren, f.ex. ved at skifte til tungeste gear og så ‘skubber’ man bagskifteren op mod de lettere gear med hånden, – imens man drejer kranken rundt (hvis altså du har lagt kæden op på klingerne igen). Man kan bare ‘skifte’ gear meget hurtigere på denne måde, – så spray Bruno på alt hvad du ser bevæge sig når man laver den bevægelse, og det samme med forskifteren.

Saml cyklen igen og dobbelt check bremsegreb osv. Check om gearene skal justeres (indexeres), husk at det er nemmest at have kæden på lille klinge foran og justere efter det, – så plejer det også at passe når man er på stor klingen – MEN… ikke den anden vej af en eller anden mærkelig årsag.

Voks.. tag lige og læg noget bil-voks på rammen og gnub det af når det er tørt, eller brug Muc-Off Miracle Shine (men det må ikke sidde for længe så farver det rødt, bare til info)

og jeg lover dig den kører bedre, mere lydløst og hurtigere end den gjorde før du begyndte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait