Skift bremseklodser, og justering

Yup, der har tidligere været artikler om dette, – så dette er den hurtige og nemme, når man alligevel vil gøre det ‘ordentligt’.

Skift bremsegummiet, der er som regel nye skruer med i pakken, men…. jeg har oplevet en del gange at skruerne bare ikke passer så godt som de gamle… så gem dem lige hvis du også får samme problem.

Når bremsegummi’et er skiftet, – så tag lige og løsn den 4 mm. bolt der holder dutten som bremsegummiet sidder i, – så de er helt løse. Bemærk at de kan bevæge sig op og ned, og dreje lidt både i den ene og anden retning, den sidder nemlig på en lille buet skive.
Find en strop eller elastik og hold bremsegrebet ‘lidt inde’ med det, og skub bremseklodserne lidt frem og tilbage indtil de følger ‘højden’ på bremsefladen, og lægger sig ‘plant’ mod fælgen. Jeg ser ofte at de ikke er ‘plane’ og så bremser de bare virkeligt ikke så godt. Stram stroppen/elastikken efter behov, – du skal lige kunne skubbe bremseklodserne lidt frem og tilbage men de skal blive siddende når du slipper.

og så stopper du lige et par visitkort ind ‘bag’ bremsegummiet, – ca. 1 cm. ind. Det gør at bremsegummiet rammer først ‘foran’ og minimerer hyl og piv OG… den bremser bare bedre.

Når du er her, – så vibrerer du lige klodserne lidt frem og tilbage med fingrene, checker de sidder rigtigt, måske strammer elastikken og gør det igen, – og så strammer du langsomt og forsigtigt de 4 mm. bolte (bare for at undgå at de flytter sig imens du spænder). Som altid – bør du virkeligt spænde dem på moment så de bliver der, og ikke knækker. 6-8 Nm.

P.S. at bremse ‘bedre’ kan betyde mange ting og er totalt subjektivt. Dette setup gør at du har mere ‘modulation’, dvs. først bremser den lidt, uden at pive, – og så snart du trykker lidt mere får du hele kontaktfladen plant på fælgen og den bremser mere, uden at pive. Du kan altså ‘graduere’ trykket på en helt anden måde end hvis de lander helt plant med det samme. Det siger de kloge ihvertfald.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait