Forgaffel check

Siger din forgaffel sådan her ? så er det måske tid til at checke den….

Forgaflen er udsat når man kører i regnvejr,- sådan er det bare ,- og der trænger vand ind i forgaflen som vil vaske fedtet ud, – der kommer skidt, – støv og grus ind og på et tidspunkt vil den blive for løs, for stram, – eller bare lave lyde.

Check af forgaffel :
Stå over cyklen og hold forbremsen inde. Rok cyklen lidt frem og tilbage imens du holder i styret med begge hænder, hvis du kan mærke noget der ‘knækker’ eller bevæger sig lidt i forgaflen så er den for løs. Hvis du ikke kan mærke noget eller er i tvivl om du kan mærke noget… så er der nok IKKE noget med den – du er ikke i tvivl 🙂

Løft cyklen op i rammen foran og drej styret fra side til side… siger det knase-lyde, ‘rumle’-lyde eller kører det bare lidt stramt ? så er forgaflen måske lidt for stramt spændt.

Det skal ikke nødvendigvist kunne ‘dreje’ helt frit af sig selv, – der er lidt modstand i lejerne og kablerne fra styret spiller også en rolle, – men det skal kunne dreje nogenlunde frit og blødt, og bestemt ikke have nogle ‘stop’ eller ‘hakker’ i bevægelsen.

Lad os prøve at gennemgå et ‘check’ eller rens af lejer, hvis din forgaffel bare er lidt løs men uden lyde så hop til slutningen hvor det samles igen og spændes korrekt.

  • Forgaflen er bare en lang ping der går igennem din ramme. Der sidder et leje forneden, – et leje foroven, – nogle afstandstykker der bestemmer højden på dit styr, – og så er det ‘klemt’ sammen af top-bolten øverst. Så den bestemmer hvor ‘hårdt’ der klemmes. De 2 bolte på frempinden er dem som holder styret på plads når den øverste bolt har klaret ’tilspændingen’. Man kan ikke justere forgaflen op og ned, – hvis styr-højden skal ændres her, – så er de fancy carbon farvede ‘skiver’ her ‘afstandsstykker’. Lige på denne er der 5. Man kan tage 1 af dem og sætte imellem frempind og topbolt, så har du sænket styret en smule (men de skal alle på igen for at passe med længden af forgaflen) Under alle omstændigheder så hold lige øje med _hvor_ dine afstandstykker sidder hvis du skiller det ad.
  • Bemærk lige topbolten her, der sidder en ‘dut’ nede i forgaflen og den skal vi IKKE løsne, – så når du sætter en unbraco nøgle i top-bolten, så sørg for at den passer (6 mm) og kun stikkes 5 mm ‘ned’. Bolten nedenunder er en 5 mm. så hvis du stikker en 5 mm. unbraco nøgle langt ned i topbolten… så gør du noget forkert.
  • Du løsner top-bolten, men vent med at tage den ud. Så løsner du de 2 bolte på frempinden og de skal heller ikke tages ud. Styret skal nu være ‘løst’ og kan drejes i forhold til forgaffel og forhjul. Når du tager top-bolten ud, – så kan forgaflen faktisk ‘falde’ ned igennem så vær lidt forsigtig her. Tag top-bolten helt ud, løft/drej styret af og lad det hænge i kablerne og træk forsigtigt forgaflen ned, – imens du tager dimserne af fra toppen og lige bider mærke I i hvilken rækkefølge og i hvilken retning de sidder.

  • og her ligger de så, -et bundleje, topleje, en ‘klemme’ ring der skal i toplejet oppefra, en pæn sort ‘afslutnings’ dims og 5 afstandsstykker, og ja – de hedder sikkert allesamen noget ‘rigtigt’ men jeg kalder dem ‘dimser’. Vi skal bare have styr på rækkefølgen og hvad der er op.
  • Tør lige alle dele over med en klud, evt. med lidt ‘affedter’ på. Mærk hvordan de ‘kører’ og se hvordan de ser ud. Forgaffel lejer behøver ikke være pæne men de skal køre ‘ok’. Hvis vi taler om et lukket hjulleje så ville jeg ikke prøve at rense dem, – de skal skiftes hvis der er noget med dem (eller lad din cykelmekaniker rense), – men der er ikke ‘belastning’ på forgaffel lejerne så man kan tillade sig at slappe lidt af i forhold til hvordan de ser ud ihvertfald. Den her er faktisk ikke så pæn, og det kører heller ikke ‘let’ og ubesværet, det lyder som om det er fyldt med grus….! så jeg fortsætter. Hvis dine er ok her, – så spring til samlingen længere nede.
  • Rensning af lejer er noget med at få gruset ud, renset fedt ud, tørret dem og lagt nyt fedt i igen. Min cykelmekaniker siger at Lampeolie er bedst, for det er lidt ‘fedtet’ og udtørrer ikke alting så grundigt. Så det prøver jeg altid først. Det plejer nu at passe med at det ikke virker en bjælde på de her lejer, og næste step er at tage pakningsringen af lejet og bruge ‘bremserens’ eller affedter på spray, -og simpelthen ‘blæse’ skidt og fedt ud. Det kan godt være en smule farligt at tage pakningen af faktisk – så lidt forsigtigt. En skarp skalpel eller nål er det nemmeste at bruge til at komme ‘under’ pakningen og så kan man forsigtigt løfte den op. Hvis du beskadiger pakningen – så køb et nyt leje istedet for at fortsætte.
  • Lampeolie til første blødgøring, “Fast acting degreaser” / bremse rens til at blæse dem rene og så bruger jeg noget universal spray fra min Cykelmekaniker som renser, smørrer og beskytter (Brunox Turbo spray). Det er faktisk nok ikke helt meningen at bruge sådan noget, – for der skal fedt ind i lejet igen, men det føles virkeligt rart at bruge det !, – så jeg renser lejet med lampeolie og bremse rens, – tørrer det ,- lader det ligge lidt, – blæser det evt. igennem med luft og så BADER jeg det i min smørre-spray.

Bemærk at WD-40 er en penetrerende væske og rustopløser men IKKE et smørre middel – så lad være med at bruge det. Det fordamper igen. Jeg siger det bare.

Cykelvaskeren
  • Jeg lader lejet ligge i smørremidlet natten over, – tørrer det over med en klud og banker så meget ud som jeg kan få ud, og så fylder jeg det op med fedt. Det skal være fedt beregnet til lejer. Prop det godt ned til kuglerne og ‘masser’ det ind ved at køre fingeren hver over kanten, og gør det et par gange imens du drejer lejet rundt, det skal ‘masseres’ ind. Tryk pakningen ned over til sidst. Pakningen har en ‘blank’ underside der skal mod lejet og en sort ‘gummi’ agtig side der skal ud mod dig.
  • Bemærk at lejerne har en ‘kant’, – i dette tilfælde en 45 graders kant på den ene side. Det her er bundlejet og når man kigger på forgaflen og ‘stellet’ hvor de mødes kan man se at der sidder en ‘ring’ på forgaflen som er flad og man kan se og mærke at der er en skrå kant oppe i kronrøret (rammen), – så derfor : den flade side skal nedad på det her leje.
  • Sørg for at alt er fedtet ind, – lejerne, den sorte pæne afslutnings dims foroven, – begge ender af kronrøret i rammen og ‘fladen’ på selve forgaflen. Du skal faktisk også smøre selve forgaffel røret ind i fedt så tag en klat fedt og bare gnub det ud over røret der går ind i kronrøret. Jeg ved godt det virker lidt åndsvagt for det ‘rører’ ikke ved noget derinde, men… det er ligesom at det fjerner knirkelyde fra carbon-delene som du kan høre hvis du IKKE gør det. Eller også er det noget religiøst – jeg gør det ihvertfald!

Sæt det sammen i omvendt rækkefølge : det store leje skal på forgaflen først og sidde ‘forneden’. Det skal sidde med den flade side NEDAD. Sørg for at du kan nå alle dimserne når du putter forgaflen op igennem kronrøret for her vil du opdage at den kan falde ud igen.

Stort leje med flad side nedad sættes på forgaflen. Før forgaflen op igennem kronrørslejet og skub det lille leje på oppefra. Det skal sidde med den flade side OPAD. Det giver mening når man kigger på hvad den skal ligge ‘imod’ og det næste du skubber på er ‘spændeskiven’ og den skal ‘passe’ ned i det lille leje. Du ved når du har gjort det rigtigt 🙂

Sæt den sorte fine dimmer ned over også, og i den sidder der en lille gummiring så den er med til at ‘holde’ på det så nu er du ved at være ‘safe’ i forhold til om forgaflen kan falde ‘ned’.

Læg afstands-stykkerne på forgaffel-røret også, og sæt styret på igen. Pas på du ikke får ‘drejet’ styret eller viklet ledninger eller kabler undervejs.

Sæt topbolten på igen og skru den til med hånden. Nu er du helt ‘safe’.

Justering af forgaffel

  • Du skal bruge en 6 mm. og 4 mm. unbraco nøgle og allerbedst er det hvis du har en momentnøgle, for de her tal på frempinden står der ikke for sjov. Hvis du ikke spænder nok, – går det løst, hvis du overspænder risikerer du at knække boltene, eller allerværst : at de pludseligt knækker for dig imens du cykler. Det gider man ikke. 5-6 Nm er ikke meget faktisk, så her er størst chance for at du overspænder.

Hvis du er her fordi du har splittet lejerne helt ad, så er de 2 bolte i frempinden IKKE spændt og din topbolt er IKKE spændt.

Hvis du er her fordi din forgaffel er lidt for løs, og knækker eller bevæger sig når man rokker den frem og tilbage med trukken forbremse så skal du LØSNE de 2 bolte i frempinden (4 mm. unbraco og bare lidt – 1 omgang måske, de skal ikke ud) og du skal LØSNE top-bolten (6 mm. unbraco og bare løsnes lidt, 1-2 omgange, den skal ikke ud)

Sæt hjulet på jorden eller gulvet og stil dig overskrevs på den, sæt 6 mm. umbraco nøglen i top-bolten og spænd den ’til’ indtil den lige ‘tager’ fat. Hold forbremsen inde og rok styret lidt frem og tilbage. Vi vil helst have at man kan ‘mærke’ at det faktisk bevæger sig, eller ‘knækker’ lidt. Hvis du ikke oplever det, – så løsn den og mærk igen, indtil du kan mærke det. Sørg for at styret er ca. lige i forhold til hjulet imens du gør dette, men det er ikke nødvendigt at være præcis endnu, bare .. ca.

Herefter strammer du langsomt topbolten imens du bremser og rokker styret frem og tilbage indtil den holder op med at knække eller ‘bevæge’ sig, og når du er tilfreds så sørg for at styret er lige i forhold tl hjulet og spænd boltene i frempinden SKIFTEVIS lidt ad gangen indtil din momentnøgle ‘klikker’ på 5-6 Nm. (og ja – du bør virkeligt bruge en momentnøgle til det her)

Slut af med at spænde top-bolten også, – den blev bare brugt til at sætte den korrekte ‘spænding’, – det er boltene i frempinden der holder styret på plads, ikke top-bolten, men… vi gider ikke at top-bolten drejer af og forsvinder når du cykler. Så bare spænd den til samme kraft som de andre 5-6 Nm. så går den nok ikke nogen steder.

Check at den ikke ‘knækker’ eller bevæger sig i forgaflen når du holder forbremsen inde og rokker frem og tilbage og løft op i rammen så hjulet løftes og dreje styret fra side til side. Hvis det også føles ok – så er du færdig. Tillykke .-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait