Kæde, rens og smøring af slem kæde.

Hvis din kæde ser ud som den lidt brugte af disse 2, så er der nok ikke meget at gøre…..

Men lad os lige få et par facts på plads – en kæde, er en slid-del, den holder ca. 5.000 km. hvis den passes ordentligt og den er afgørende for hvor meget kraft du får overført til ‘vejen’ og den skal sørge for at dit gearskifte kører ordentligt.

og en ny kæde koster ca. 200 kroner.

Så.. det er måske ufatteligt meget nemmere bare at købe en ny hvis din driller.

Lad os antage at vi vil ‘rengøre’ kæden i bund og ikke gider skifte den… så gør du sådan her :

  • Tag kæden af, – det kræver et samleled eller en kædeskiller, og derefter lægger du den i blød i et syltetøjsglas i lampeolie. Lampeolien vil ikke ‘ud-tørre’ den fuldstændigt fordi der er petroleum (?) i men vil hjælpe med at ‘opløse’ alt skidtet og få gruset ud. Den kan ligge der så længe du gider vente, men mindst ‘nogle timer’. Derefter tager du den op og vasker den med sæbevand, lidt ligesom når du vasker cykel 🙂 men brug en neglebørste eller tandbørste til at gnubbe ydersiden af ledene for at få dem rene, og så skal den tørres.
  • Hvis du lader den ligge ‘våd’ og tørre i solen vil jeg vædde på at du ser rustpletter indenfor 1 time og det gider vi ikke. Så tør den med en klud, slå på den og bank vandet ud, – så meget som muligt og så ville jeg lægge den i en alubakke på en radiator for at få den tørret hurtigst muligt. Trykluft vil også hjælpe… eller en hårtørrer….
Våd kæde efter 1 time i solen. (vasket og dermed ‘af-fedtet’)

Nu har du en virkelig ‘udtørret’ kæde.. måske er den blevet pæn? men den mangler virkeligt noget olie.

I dette tilfælde vil jeg foreslå at du bruger kædeolie (ikke voks) for vi skal være HELT sikre på at det kommer ind allevegne (alternativt : WD40, – for det vil faktisk også drive vandet ud, – eller min Brunox smøre-spray) men den skal BADES i det og ligge i ‘blød’). Tør derefter det meste olie eller smøremiddel af igen og sæt den på cyklen.

Hvis du har brugt kæde-olie – tørrer du det overskydende af og den er klar. Har du brugt WD-40, smøre-middel, eller vil have voks på, – så skal den have en tur med kæderenseren, vaskes, tørres og så lægger du voks (eller kædeolie) på.

og på det her tidspunkt er du helt sikkert kureret og gider aldrig gøre det igen. Jeg siger det bare…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Please reload

Please Wait