Radio kommunikation

Der er mange måder at klare ‘radiokomunikation’ på, – men det mest effektive er i mine øjne POC radioer, – med simkort, – på RealPTT platformen.

Nogen bruger walkier, – kan være PMR eller radioamatør radioer og det er fint på korte afstande, – men når nogen lige er kørt rundt om noget -, eller når servicebilen er på et ærinde … så… er det ikke optimalt. (og radioamatør radioerne kræver en licens)

POC radioer er ‘walkier’ med en ‘tale-knap’ på siden, der kan sættes et headset på dem så de er til at håndtere på en cykel, – og de snakker sammen som mobiltelefoner, – med den rækkevidde og kvalitet som man kender det derfra, de er bare nemmere lige at trykke på når man cykler. Poc står for “Push to Talk over cellular”, – de bruger altså mobilnettet til kommunikationen.

Man skal bruge radio’en, – et simkort (der må roam’e og virker i udlandet, – og det bruger data, – ikke taletid), – og man skal have en licens til realptt radioplatformen.

RealPTT er forholdsvist udbredt, – med 4 mio brugere og servere i datacentre spredt ud over kloden, nærmeste for os er i Tyskland. Det er med andre ord en kommunikationsplatform af den mere seriøse slags.

Simkort kan være hvad som helst, – de skal være åbnet for roaming, – ikke have pinkode på og skal have data (også i udlandet). Vi bruger Nemsim.dk og deres simkort med 50 mb data er faktisk nok til dette. I praksis : 50 mb. er nok per måned igennem trænings sæsonen. På turen mod Paris har vi oplevet at få en ‘ekstra regning’ fordi trafikken overstiger dette. Ekstra regningen, – fordelt på 12 radioer, – var 50 kr…. ialt…. så .. gå med 50 mb. abonnementerne, – og hvis I ved nogen taler meget.. så giv dem 100 mb. abonnementer. Priserne er pt. hhv. 20 og 25 kroner pr. måned for deres abonnementer.

RealPTT licensen er det der gør at radioen kan ‘logge’ ind på radioplatformen, -og tale med de andre radio’er i samme gruppe, – og man opretter et ‘bruger’, – med kodeord, – som radio’en logger ind med.

og så er det bare at tænde radio’en.. vente indtil den er logget på, – og så er man klar.

Vi har tidligere brugt DanskVagt.dk, men da de lukkede butikken, – er jeg blevet agent for radio-licenserne.

Radio’erne kan købes mange steder, – Kina-land er et godt sted at starte hvis man skal finde nogle billigere, – men de koster fra 1.000 og opefter, -de holder til gengæld i mange år. Flere hold bruger Inrico T529A radio’er.

Nemsim.dk har måneds-baserede eller årsbetalte simkort til 20 eller 25 kr. pr. måned.

RealPTT licensen koster 200,-. for 1 år, per radio.

Bemærk at hvis I har denne løsning allerede, – men jeres licenser løber ud, – så kan jeg ikke hjælpe med de eksisterende licenser eller for-ny dem. Det jeg kan er at bestille nye licenser, – og så skal der oprettes brugere igen, og jeres radio’er skal evt. have ændret brugernavn og kodeord for login.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *