Bare et quick tip : Jeg synes det nemmeste er at checke stopskruen inderst mod hjul og checke om den står ok. (du skal kunne skubbe skifteren ind under største klinge bagpå, – ikke længere ind).
Hvis stopskruen er ok, – hold lige i gearwiren ved skifteren og skift op og ned på grebet og mærk om den er ‘stram’ hele vejen og kører som den skal, barrel-adjuster skruen drejes i bund, og 1 omgang ud. Så skifter du til letteste gear på grebet, skubber skifteren helt ind mod stopskruen og trækker i kablet så hårdt man lige kan med fingrene og spænder.
Hvis du trækker hårdt i kablet kan man nemlig risikere at skulle ‘løsne’ lidt, – derfor 1 omgang ud på stopskruen først, og ellers trækker man ‘lidt mindre’, – så plejer at det passe. (det er lidt med hvor præcist stopskruen står, – så der er lidt ‘cirka’ her)
Finjusteres med barrel-adjuster skruen bagefter.
Jeg har ikke fundet en god metode til forskifteren endnu – arbejder på det, – for den er noget mere besværlig at ramme første gang.